Tuesday, January 18, 2011

internet connection I..

assalamualaikum..

hari ni aku mau story macam mana aku boleh ter'conect dengan internet conection ni... hehe..
setelah sekian lama online di rumah sewa ku,
baru sekarang rasanya aku rajin mengupdate blog ku yang entah apa2 ini...
siapalah aku kalau dibandingkan dengan blogger2 tegar yang popular..
hihi...



1st aku n housemate2 yang lain harus register dengan provider internet nie..
harga permulaan nya adalah sebanyak Rp 105,000.oo (sengaja aku membanyak kan "0".. nmpk mahal gitu. hihi) dalam kata lain Seratus Lima ribu rupiah, sama dengan RM38.00..
dan untuk bulan2 berikutnya hanya membayar Rp75,000, atau dlm RM28.00/perbulan.. lumayan kan..?? kami start melanggan wifi ini pada bulan oktober 2010 yang lalu.. mulanya memang banyak masalah yang timbul.. connection selalu error, lembab tahap siput b***, kerap terlog out dengan sendirinya.. huh?? housemate2 aku selalu ja marah2 + geram.. hehe.. mana tidak.. sudah bayar mahal2 tetap saja lambat dan bermasalah...
hehe.. tapi itu dulu, sekarang tidak lagi, semenjak internet provider ini membina sendiri menara pencawangnya,sebelumnya mereka menumpang pencawang provider lain.. mereka percaya yang provider pesaing telah memberi masalah kepada mereka.. logik lah, mana mungkin provider yg mereka tumpangi itu memberikan layanan yg baek kepada pesaing mereka sendiri.. kan?? betul tak?..
Lumayan laju lah walaupun tidak selaju dengan kelajuan yang dijanjikan oleh pihak provider ini.. kalau aku speed test kadang2 boleh sampai 1.5Mbps jugak lah.. walaupun kekadang pandai lambat juga.. owh ya.. lupa pulak nak kasitau brapa kelajuan yang dijanjikan oleh provider... nak tau ka juga?? hehe 3Mbps beb... laju giler.. tapi tak pernah rasanya sampai 3mbps setakat ini, mungkin "receiver port" nya kurang tinggi kot.. hehe.. nie aku kasi tunjuk "receiver port" nya...



"receiver port" ni dorang letak atas atap rumah, untuk menerima signal dari pencawang provider ini.. ok lah.. later i will continue writing about this post.. k.. daa




No comments:

Post a Comment